01. Paketeringen
Efter många sålda bostäder med samma planlösning i samma föreningar har vi sett hur stor inverkan presentationen, fotot och stylingen har avseende intresset för bostaden. Att förhöja intrycket lockar fler kunder till visningen. Därför jobbar vi med de bästa fotograferna och inredarna. Vi lägger stora resurser på detta skede, då det har stor inverkan på att driva kunder till din visning.02. Utgångspriset
Utgångspriset är också en viktig faktor för antalet spekulanter. För att din bostad skall optimeras vid försäljningen så gäller det att anpassa utgångspriset till konkurrensen. Ett vanligt misstag mäklare och säljare ofta gör är att sätta ett för högt utgångspris vilket leder till en tungrodd och ofta inte helt lyckad försäljning. Har man en annorlunda bostad, ex vis med stor takterrass, 170+ kvm boyta eller liknande så är konkurrensen från andra bostäder inte lika påtaglig eller känslig i förhållande till andra bostäder.03. Visningstiderna
Inte bara andra bostäder konkurrerar om uppmärksamheten. Olika aktiviteter kan hindra kunder att besöka din visning. De flesta mäklarna har 45 minuters helgvisning på lägenheter och kanske 60 minuter på hus under den viktiga söndagsvisningen. Genom flexiblare visningstider ökar vi antalet spekulanter. Med knep som två visningshelger och generösa visningstider kan vi fördubbla intressenterna till din budgivning.Paketeringen
Genom att du tar hand om visningarna så kan vi erbjuda en helt annan flexibilitet gällande visningarna. Anlitar du en traditionell mäklartjänst kommer visningen att vara en av mäklarens övriga samma söndag och din visningstid blir kort (under en timme) och genom detta tappar du en stor grupp potentiella budgivare. Visningar krockar med andra intressanta objekt eller kalas, träningstider etc vilket tunnar ut underlaget vid visningen. Genom att erbjuda visningar mellan 11-15 en söndag så dammsuger du aktuell visningshelg och jag som mäklare får cirka 50% mer intressenter att kontakta under budgivningen för din bostad. Du kan även genomföra dubbla söndagsvisningar och nå samtliga intressenter under två separata söndagar genom att presentera bostaden på lördag, genomföra förhandsvisning söndagen dagen efter och sedan ordinarie söndagsvisning en vecka senare med privata visningar under veckan som komplement. Med denna strategi ligger inte din bostad ute för länge och riskerar att tappa momentum.
En personligare upplevelse.
Efter att vi utvärderat tjänsten i många skarpa försäljningsuppdrag står det helt klart att de personliga visningarna är betydligt populärare hos intressenterna än konventionella, mäklarledda. Att man i lugn och ro får se och uppleva bostaden samt får förstahandsinformation om hur det är att bo och leva här är stora fördelar tycker intressenterna. -”Detta var helgens trevligaste visning”, -”Så skönt att slippa träffa en mäklare som inte visste vart tvätrtstugan ens låg”. Var några av de många spontana upplevelserna som spekulanterna delgav oss.
Mäklare med bättre tillgänglighet.
Genom att inte lägga vår tid på bilköer, leta parkering och hålla i visningar ökar vår tillgänglighet och vi kan fokusera på samtalen med intressenterna. Detta kan göra skillnad i exempelvis vid en budgivning vid rätt tillfälle.
Du slipper betala för en medioker kopp kaffe.
Vi har sparat in hela kontorskostnaden, du slipper betala för larm, städning, försäkring och en receptionist där produktiviteten inte alltid är så hög. Vi effektiviserar, halverar vinsten per uppdrag och erbjuder mer resurser på din affär än någon konventionell mäklare.
På vår sida www.bostadssaljarna.se/fragorochsvar kan du läsa svar på de frågor som kommit upp kring vårt arbetssätt. Du kan såklart också ställa egna frågor om du så önskar.
Billig mäklare | ¨Premiummäklare | Bostadssäljarna | |
Ditt arvode ex. moms | 44.000kr | ¨60.000kr | 30.000kr |
Mäklare & assistenter inklusice soc. skatt | 16.000kr | ¨20.000kr | 7.500kr |
Styling | Ingår ej | ¨3.000kr | 3.000kr |
Foto | 1.500kr | 4.000kr | 4.000kr |
Marknadsföring & prospekt | 1.000kr | ¨1.500kr | 3.000kr |
Tipspeng | Ingår ej | ¨Ingår ej | 5.000kr |
Franshiseavgifter | 5.000kr | ¨0kr | 0kr |
Chefer, kontor, drift & representation | c8.000kr | 11.000kr | 1.500kr |
Reklam för firman | 3.000kr | ¨5.000kr | 1.000kr |
Andel av arvodet / din försäljning | 42% | ¨47,5% | 72% |
Vinst (före skatter). | 9.500kr | ¨15.500kr | 5.000kr |