q

De tre påverkbara faktorerna som styr din försäljningsframgång

Med erfarenhet av tusentals lyckade försäljningar och sålda bostäder för över 50 miljarder har vi lärt oss en hel del om vilka faktorer som leder till de absolut bästa förutsättningarna för en lyckad försäljning. Det finns flera andra faktorer som påverkar slutpriset i form av slump, omvärldsoro, räntenivåer och politiska beslut. Dessa är svåra för oss att ändra på, så vi satsar på de faktorer där vi kan göra skillnad.

01. Paketeringen
Efter många sålda bostäder med samma planlösning i samma föreningar har vi sett hur stor inverkan presentationen, fotot och stylingen har avseende intresset för bostaden. Att förhöja intrycket lockar fler kunder till visningen. Därför jobbar vi med de bästa fotograferna och inredarna. Vi lägger stora resurser på detta skede, då det har stor inverkan på att driva kunder till din visning.
02. Utgångspriset
Utgångspriset är också en viktig faktor för antalet spekulanter. För att din bostad skall optimeras vid försäljningen så gäller det att anpassa utgångspriset till konkurrensen. Ett vanligt misstag mäklare och säljare ofta gör är att sätta ett för högt utgångspris vilket leder till en tungrodd och ofta inte helt lyckad försäljning. Har man en annorlunda bostad, ex vis med stor takterrass, 170+ kvm boyta eller liknande så är konkurrensen från andra bostäder inte lika påtaglig eller känslig i förhållande till andra bostäder.
03. Visningstiderna
Inte bara andra bostäder konkurrerar om uppmärksamheten. Olika aktiviteter kan hindra kunder att besöka din visning. De flesta mäklarna har 45 minuters helgvisning på lägenheter och kanske 60 minuter på hus under den viktiga söndagsvisningen. Genom flexiblare visningstider ökar vi antalet spekulanter. Med knep som två visningshelger och generösa visningstider kan vi fördubbla intressenterna till din budgivning.
q

Fyra fördelar med Bostadssäljarna!

Paketeringen

Genom att du tar hand om visningarna så kan vi erbjuda en helt annan flexibilitet gällande visningarna. Anlitar du en traditionell mäklartjänst kommer visningen att vara en av mäklarens övriga samma söndag och din visningstid blir kort (under en timme) och genom detta tappar du en stor grupp potentiella budgivare. Visningar krockar med andra intressanta objekt eller kalas, träningstider etc vilket tunnar ut underlaget vid visningen. Genom att erbjuda visningar mellan 11-15 en söndag så dammsuger du aktuell visningshelg och jag som mäklare får cirka 50% mer intressenter att kontakta under budgivningen för din bostad. Du kan även genomföra dubbla söndagsvisningar och nå samtliga intressenter under två separata söndagar genom att presentera bostaden på lördag, genomföra förhandsvisning söndagen dagen efter och sedan ordinarie söndagsvisning en vecka senare med privata visningar under veckan som komplement. Med denna strategi ligger inte din bostad ute för länge och riskerar att tappa momentum.

En personligare upplevelse.

Efter att vi utvärderat tjänsten i många skarpa försäljningsuppdrag står det helt klart att de personliga visningarna är betydligt populärare hos intressenterna än konventionella, mäklarledda. Att man i lugn och ro får se och uppleva bostaden samt får förstahandsinformation om hur det är att bo och leva här är stora fördelar tycker intressenterna. -”Detta var helgens trevligaste visning”, -”Så skönt att slippa träffa en mäklare som inte visste vart tvätrtstugan ens låg”. Var några av de många spontana upplevelserna som spekulanterna delgav oss.

Mäklare med bättre tillgänglighet.

Genom att inte lägga vår tid på bilköer, leta parkering och hålla i visningar ökar vår tillgänglighet och vi kan fokusera på samtalen med intressenterna. Detta kan göra skillnad i exempelvis vid en budgivning vid rätt tillfälle.

Du slipper betala för en medioker kopp kaffe.

Vi har sparat in hela kontorskostnaden, du slipper betala för larm, städning, försäkring och en receptionist där produktiviteten inte alltid är så hög. Vi effektiviserar, halverar vinsten per uppdrag och erbjuder mer resurser på din affär än någon konventionell mäklare.

På vår sida www.bostadssaljarna.se/fragorochsvar kan du läsa svar på de frågor som kommit upp kring vårt arbetssätt. Du kan såklart också ställa egna frågor om du så önskar.

¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨
Billig mäklare Premiummäklare Bostadssäljarna
Ditt arvode ex. moms 44.000kr60.000kr 30.000kr
Mäklare & assistenter inklusice soc. skatt 16.000kr20.000kr 7.500kr
Styling Ingår ej3.000kr 3.000kr
Foto 1.500kr 4.000kr 4.000kr
Marknadsföring & prospekt 1.000kr1.500kr 3.000kr
Tipspeng Ingår ejIngår ej 5.000kr
Franshiseavgifter 5.000kr0kr 0kr
Chefer, kontor, drift & representation c8.000kr 11.000kr 1.500kr
Reklam för firman 3.000kr5.000kr 1.000kr
Andel av arvodet / din försäljning 42%47,5% 72%
Vinst (före skatter). 9.500kr15.500kr 5.000kr

Det här lägger vi dina pengar på!

Ovan har du en enkel uppställning på vart ditt arvode tar vägen. Exemplet är baserat på ett genomsnittsarvode på en stor tvåa i Stockholm eller en trea i Göteborg. Oftast skriver man på ett avtal med procentandel och eventuell stege. Aktuellt arvode är grundarvoden. Hos oss är det alltid fast arvode på 37 500 kr för lägenheter som är aktuellt för lägenheter. Medan vi tar 42 500 kr för villaförsäljning då foto och inredning är cirka 5 000 kr dyrare för oss.
Mäklare & assistenter.
Vi har betydligt lägre mäklarkostnader än konventionella mäklare då våra mäklare kan effektivisera sitt arbete och fokusera på de faktorer som påverkar din försäljning och ditt slutpris. Genom att inte hålla i visningarna kan vi som mäklare jobba effektivare och även ta hand om fler försäljningar vilket minskar antalet improduktiva timmar väsentligt. Genom att delegera administrativa arbetsmoment från mäklare till exempelvis textförfattare så sparar vi onödiga kostnader för dig samtidigt som kvalitén höjs.
Styling.
Hos oss ingår alltid en stylingkonsultation. Vårt mål är att lyfta din bostad till att bli så attraktiv som möjligt inför fotograferingen och visningarna. Du träffar inredaren som besöker din bostad och diskuterar dina eventuella tankar kring möblering etc. Sedan fotar inredaren bostaden och återkommer med en åtgärdslista per mail. Ibland vill våra säljare få återbesök inför foto, hyrning av kompletterande möbler etc. I enstaka fall har vi kunnat ta bort denna tjänst helt och hållet. Kolla med oss vid funderingar.
Foto.
Vi jobbar enbart med de bästa fotograferna och lägger här ned en betydligt högre kostnad eftersom en snygg presentation är en otroligt viktig faktor för försäljningens framgång. Ett professionellt foto och retuscharbete kan verkligen få din bostad att sticka ut från mängden.
Digital marknadsföring & presentation.
Tillsammans ringar vi in den troligaste målgruppen till din bostad. Vilka flyttar in till en liknande bostad som din? Vart bor de, hur gamla är de och vad kan de ha för intressen? Har man båtplats så kan det vara bra att rikta sig mot kunder som har båtliv som hobby, vill man nå en exklusiv målgrupp så riktar man in sig mot det segmentet etcetera. Vi når precis rätt målgrupp genom Facebook. Efter att ha jobbat med samtliga stora digitala kanaler är Facebook överlägset för att locka spekulanter till visning. Du får även 30 prospekt i bästa kvalité som du kan dela ut. Vill man köpa fler kan man göra det för ett självkostnadspris om cirka 50kr/st.
Tipspeng.
I vårt arvode ingår en “tipspeng” om 5 000 kronor om någon tipsar om den blivande köparen. Du som säljare kanske vet någon som kan vara intresserad, i så fall får du dessa 5 000 kronorna. Såväl från hemnet som i den digitala marknadsföringen promotas det om denna tipspeng vilket ofta leder till fler tips och fler intressenter till din affär.
close